FAB Ensemble 5.
2021. március 2. 19:30
Zeneakadémia, Nagyterem
Langer Ágnes (hegedű)
Kokas Dóra (cselló)
Balog József (zongora)
Maxim Rysanov (brácsa)
Kokas Dóra (cselló)
Fejérvári Zoltán (zongora)
Az ötödik koncert első számaként Maurice Ravel hegedű–cselló duója hangzik el Kokas Katalin és Dóra előadásában. A kompozíció, amelyet Debussy emlékére komponált Ravel 1920 és 1922 között, az életmű egyik legizgalmasabb darabja: „A zenét egészen a csontjáig lehántottam” – írta róla a zeneszerző, s valóban, egyetlen felesleges hang nincs benne. A nagy hangszerelő, a zenekari színek és harmóniák mestere itt két lineáris szólammal varázsol. Egészen másként varázslatos mű Sosztakovics hét románca 1967-ből. „Minden, amit a hosszú évek során ezidáig komponáltam, csak előkészület volt ehhez a műhöz” – írta Sosztakovics a ciklusról, amelyet a Horti Lilla, Langer Ágnes, Kokas Dóra és Balog József előadásában hallhatunk. A legendás csellistának, Msztyiszlav Rosztropovicsnak és szoprán énekesnő feleségének, Galina Visnyevszkajának ajánlott, zongoratrióra és szopránra írott ciklus a múlt századforduló egyik legjelentősebb orosz szimbolista költője, Alexander Blok verseit zenésíti meg, letaglózó drámaisággal. A szünet után elsőként a kortárs dán zeneszerző, az egykor rockzenészként induló Anders Koppel marimbára és hegedűre írott káprázatos ritmusokban gazdag, rendkívül szellemes Tarantellája lesz hallható Kelemen Barnabás és Joó Szabolcs előadásában, a koncert záró számaként pedig a kamarazenei repertoár egyik legismertebb darabja, Robert Schumann Esz-dúr zongoranégyese szólal meg. Ez utóbbiban Kelemen Barnabáshoz Maxim Rysanov, Kokas Dóra és Fejérvári Zoltán csatlakoznak.